KURUMSALLAŞTIKÇA ŞİRKETİNİZİN REKABET GÜCÜDE ARTAR
Şirketlerin yeterli rekabet koşullarına sahip olmaması,
gerekli verimliliği sağlayamaması ve varlığını uzun süre sürdürememesinin
birçok farklı değişkenle ilişkisi bulunmaktadır. Bu değişkenler içerisinde
kuşkusuz en önemlilerinden bir tanesinin de şirketlerin kurumsallaşma boyutu
olduğunu ileri sürebiliriz.
Türev Eğitim Danışmanlığı Grup Yöneticisi ve Organizasyonel
Gelişim Danışmanı Dr. Savaş Tavşancı, “halka açık
şirketlerdeki kurumsallaşma düzeyinin iç piyasadaki rekabet gücüne etkisi” adıyla yürütmüş
olduğu bilimsel araştırmayla (*) kurumsallaşmanın rekabet gücüne etkisini
istatiksel olarak da kanıtlamıştır. Dr. Tavşancı’nın yapmış olduğu bu çalışmanın
özetini ve tespitini “kurumsallaşıyorum” blogu olarak derleyerek siz değerli okuyucularımızın bilgisine
sunuyoruz.
Araştırma, diğerlerine göre
daha kurumsal olabileceği varsayımı ile, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası
Ulusal Tüm Endeksine kayıtlı halka açık şirketler üzerinde yapılmıştır. Likert
tutum ölçeği kullanılarak hazırlanan soru formunu cevaplandıran 101 halka açık
şirketin verileri, korelasyon ve regresyon analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir.
Tavşancı yapmış olduğu
araştırmada, şirketin kurumsallaşması üzerinde ki bir birimlik değişimin,
şirketlerin rekabet gücüne 0,79 birim katkı yarattığı tespit etmiştir. Öyle ki şirketler,
kurumsallaşma düzeylerini artırarak iç piyasadaki rekabet güçlerini de artırabilirler.
Çünkü kurumsallaşma ile birlikte ortaya çıkan sistemlilik, standartlaşma ve birimler
arası uyumun, rekabet gücünü olumlu etkilediği düşünülmektedir. Örneğin
sistemli ve uyumlu çalışan şirketler, genel olarak talep ettiği tarihte
siparişlerini müşteriye ulaştırabilirler. Bu sayede, özellikle aşırı
biçimselleşme nedeniyle hantallaşan büyük rakipleri karşısında, işgücü ve süreç
yönetimi yönünden rekabet güçlerini yükseltebilirler. Daha çok müşteriye
rakiplerinden daha hızlı ulaşarak ve değişen müşteri ihtiyaçlarına daha hızlı
cevap vererek finansal olarak güçlerini artırabilirler.
Dr.Savaş Tavşancı söz konusu çalışmasının sonucunda, elde ettiği bilimsel tespitten hareketle kurumsallaşma düzeyi düşük şirketlere, kurumsallaşma düzeylerini artırma çalışmalarını, tepe yönetiminde yapılacak zorunlu kuşak değişimlerini beklemeden bir an önce planlı ve programlı olarak yürütmelerini önermiştir. Çünkü kurumsallaşma düzeyinin artması, çok zaman alan bir süreçtir. Firma içindeki kuralların, prosedürlerin, değerlerin ve inançların her çalışan ve yönetici tarafından alışkanlık haline gelmesi ve tekrar edilmesi kısa sürede olması mümkün değildir. Şirketlerin yapı ve finansal olarak büyümesiyle, bu sürenin daha da artacağı düşünülmektedir.
(*) Bu makale “Dr.Savaş Tavşancı, HALKA AÇIK ŞİRKETLERDEKİ KURUMSALLAŞMA DÜZEYİNİN İÇ PİYASADAKİ REKABET GÜCÜNE ETKİSİ, Doktora Tez Araştırması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009” kaynağından faydalanılarak derlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder